Thursday, November 02, 2006

Topp-fem-lista över vad japanerna är bäst på, (för er som aldrig varit här och vill ha en tokyoskildring):

1. Socker.
Man hade kunnat bygga Babels torn om man hade utvunnit allt socker som finns i Tokyo. Fullkorn och osötat, vad är det? Nyttig müsli har jag gett upp för länge sen. Cola light –jag sörjer dig. Snittarna du får på festerna är praliner. Häromdagen kom jag hem med en flaska mineralvatten som var sötat. Inte sockerdricka alltså, mineralvatten. Tandläkarna måste vara skitrika.

2. Kombinationer
Om svenskarna är lagom så är japanerna lite av varje. Oavsett om det gäller kläder, mat, butiker, vad som helst. Kanske tycker de att det är tråkigt att välja, jag vet inte. Som exempel kan nämnas att min lunch idag bestod av sex små muffinsformar i en plastlåda. En muffinsform innehöll sötpotatis. En annan bestod av makrill. En tredje haricots vertes. En fjärde omelett. En femte friterad skaldjurspaté. En sjätte pickles. (Sedan fick jag plastinförpackad is till också men jag fattade aldrig vad jag skulle göra med den.) (Och nej, jag blev inte mätt.)

3. Ljud
Blinda har det lätt i Tokyo. Vart du än går finns en trevlig indikation på vad som händer. En fågel kvittrar när tunnelbanan börjar närma sig. En flickröst talar om när rulltrappan håller på att ta slut. Tickticktick vid grönt ljus har ersatts av en sorglig tv-spelsmelodi.

4. Upplevelsedesign
Det bästa ordet jag kunde komma på som sammanfattar japanernas vilja att alltid försöka ge allting ytterligare en dimension. Jag brukar gå förbi en frisör där kunden under hårtvättningen får ligga och titta på en gigantisk skärm med guppande vågor. Hur trevligt är inte det? I går besökte jag designmässan. En hel dag av känna, lyssna, titta, smaka som sedan avslutades med ett vernissage på Omotesando. En jättelik projektion av en kvinnokropp. Framför stod svartklädda japanskor med pannlampor som, förutom projektionen, utgjorde enda belysningen i rummet. I händerna hade de fat med designade snittar. Självklart ackompanjerat av suggestiva ljud. Jag frågar Mori som stod bredvid mig om han gillade det. – Hmmm, it’s...quite unique. Minst sagt. Sammanfattningsvis kan konstateras att japanerna har tagit det här med 3D och installationer till en ny nivå.

5. Generositet
Kanske är Tokyo en av världens dyraste städer men det är inte så ofta du får chansen att betala någonting. Dessutom ger man inte dricks och risken är ganska obefintlig över att du någon gång ska behöva känna dig blåst. Ta t-banan som exempel. Du köper en kupong genom att stoppa in pengar i en automat. Eftersom varje sträcka kostar olika mycket kan det vara lite svårt att veta hur mycket du ska betala vid varje resa. Säg att du betalar motsvarande 3 kronor för mycket. När du är framme och ska igenom spärren kommer du inte ut. Du måste gå till en vakt som tittar på din biljett och ger dig 3 kronor och sedan får du gå ut. Skulle det hända i Göteborg? Nej.

Bubblare:
Att vara först med allt. Det är två månader kvar till jul men granarna ska upp innan västerlänningarna ens har hunnit tänka tanken.

Att frysa. Det är 22 grader varmt, fuktigt och svettigt och alla har lager på lagar och mössor. Jag fattar inte grejen. Kanske har det att göra med den ovanstående bubblaren, eller så är de bara coola, det är också fullt möjligt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home