Sunday, February 04, 2007

Jag har gjort en lista. Jag tänkte kalla den för mina fem japanska favoriter men tyckte att det uteslöt för mycket och dessutom kände jag inte riktigt att jag kunde stå för det. Det är mer bara fem helt vanliga japanska ovanliga uppfinningar. Eller företeelser. Hmm, krångligt. Det får bara vara en bra lista, en lista utan rubrik.

Skruvkorksburken.

Perfekta lösningen när man inte orkar dricka 33 cl i en klunk eller bära med sig en halvliterflaska. Dessutom slipper man skära sig på läppen och få rabies av bakterierna.

Stövelkaninen.

Håller alla stövlar snygga längre. Finns i många olika varianter, en för varje stil. Provencalska tygkuddar är mer poppis hos de lite äldre.

Paraplyöverdragaren.

Förbrukar minst 10 kg plast i timmen. Men ändå. Vad gör man inte för ordningen?

Hello-Kitty-bananen.

Det är när man hittar fenomen som Hello-Kitty-bananen bland äpplena i snabbköpet som man känner att man bara måste älska det här landet samtidigt som man blir lika bekymrad över vart det är på väg. För machokillar finns även en gorillavariant. Och det är bara början.

Systembolagsmaskinen i gathörnet.

Titta noga, för den kommer aldrig, aldrig till Sverige. Vilket inte heller cigarettmaskinerna lär göra och definitivt inte cigarettflickorna som, med en teve med reklamfilm på magen, går runt och delar ut provpaket på krogen.

Bubblaren:
Kenwoods nya stereo, som rullar runt på golvet och dansar i takt med musiken den spelar, hade hamnat på första plats om det här hade varit en lista över coolaste uppfinningarna och om jag hade haft en bild på den, men nu är den så ny att det knappt finns bilder. Enda anledningen till att jag känner till vad som kommer att bli en trend eller totalflopp i Tokyo nästa år, och i Sverige om kanske åtta, var att jag såg en prototyp rocka loss på en Pecha-Kucha-kväll i Roppongi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home