Sunday, January 21, 2007

Jakob har åkt hem, jag har flyttat. Min nya lägenhet ligger i Toiritsu-Daigaku, ett par hållplatser söder om Naka-meguro där vi bodde innan, och är 7 kvadratmeter stor. Det innebär att jag inte behöver gå upp ur sängen för att duscha, gå ur duschen för att laga frukost eller lämna köksbordet för att borsta tänderna. Det hela är mycket praktiskt och bekvämt och allting går väldigt fort, man slipper onödiga transportsträckor och att frysa om fötterna när man kliver ur sängen på morgonen. I och för sig hade det varit trevligt att ha en garderob eller en låda eller ett fönster man kan se ut genom eller kanske till och med en toalett men det är sådan lyx som man får lära sig att vara utan om man försöker leva som en sann japan. Dessutom anpassar man sig otroligt snabbt faktiskt. När jag kommer hem fäller jag ihop mig som en tumstock och blir automatiskt bara bråkdelen så stor som jag var innan och då är plötsligt lägenheten ganska rymlig. Någon gång då och då längtar jag lite hem men det är mest när jag letar efter strumpor i kylskåpet eller är kissenödig.

1 Comments:

Blogger Henrik said...

Jag vill se bild på lyan, blogga upp en vettja!

6:47 AM  

Post a Comment

<< Home