Wednesday, December 13, 2006

Kanske är det bara jag, kanske är det bara i Sverige, men jag försöker åtminstone behålla någon slags yrkesmässig heder och moral när jag jobbar som inte förskönar sanningen mer än nödvändigt. Men det gäller tydligen inte här. Det gäller inte för Romance car, det inrökta tåget till Hakone, och det gäller verkligen inte för Rainbow Bridge, såvida namnet inte vill förmedla att bron är ett tillhåll för homosexuella eller syftar på någon typ av hallucination som kan uppenbara sig när man hög på fossila bränslen stapplar av den 1,6 km långa promenaden.
Så här var det: Jakobs kompis Kristoffer är här och hälsar på och jag tänkte att vi skulle göra något trevligt, lugnt och vackert, som att titta på havet och båtarna och fåglarna från Tokyos längsta bro. Det var med på listan i min guidebok över de 24 sakerna man absolut inte får missa, och de utlovade en romantisk ”stroll” och kanske att man till och med ser Mount Fuji. Det stod ingenstans att bron var en tvåvåningsfyrafilig motorväg. Det stod inget om lung- och hörselmen som kan uppstå på den meterbreda trottoaren mellan stängslet och vägbanan. Och det stod absolut inget om att det enda av Tokyo man ser är ett moln av smogg genom ett fängelsegaller. Guideboksförfattarna borde stämmas tillsammans med copyn som hittade på namnet. Jag går inte på det där nästa gång. Nej, det gör jag inte.



(Klicka gärna så ser ni flanören i munskydd lite bättre)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home