Thursday, February 08, 2007

När vi ändå är inne på listor, så kommer listan över resans mest obskyra rätter här. Inte för att de tycks lika obskyra längre. Nu är man plötsligt beredd på att det kan dyka upp ett krillstim i riset lite när som helst. Men för en oförstörd svensk gom kan de här rätterna kanske ändå verka lite märkliga.
Förutom en mängd svåridentifierade smårätter som serverades i Bejing (där jag efter mitt femte ”What’s this?” fick svaret ”Just eat.”) så har Tokyo bjudit på:

1. Fisksperma. Jo. Det är sant. Fast jag trodde att det var ett skämt förstås och åt den trådiga geléklumpen. Det betyder att jag är i tredje månaden och att det kommer komma ut en Eraserhead-hybrid lagom till midsommar.

2. Fermenterade bruna bönor. Bruna bönor är inte gott och de blir knappast godare när de har ruttnat. Men här anses de vara en delikatess som dessutom är kända för att innehålla en mängd nyttiga ämnen, speciellt för kvinnor. Det betyder att alla japanska hälsotjejer i alla tider tvingat i sig den bruna sörjan vars lukt lite påminner om surströmming, ända tills en undersökning härom året avslöjade att de absolut inte innehöll några näringsämnen alls.

3. Fiskhuvud.

Det som vi i Sverige slänger till måsarna anses här vara den finaste delen av fisken. Kinden är okej faktiskt. Hjärnan, (den är svart och slemmig) tänker jag inte ens lukta på och ögat, det pratar vi inte om.

4. Kycklingsashimi. Rå kyckling är inte riktigt förenligt med vår svenska uppfostran att destillera skärbrädan när en vinge legat på den. Men den är ju fryst så det ska vara okej. Sägs det.

5. Jag vet inte vad det var. Men det var brunt och det rörde på sig. Men jag åt det och jag tror att jag kan göra nästan vad som helst nu faktiskt.

Jag hade kunnat skriva om all fantastisk god och inte alls konstig mat också förstås, om sushin som smälter på tungan och grillspetten som smakar sommar. Men det tar vi en annan gång.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home